NATO Response Force

NATO Response Force er omdrejningspunktet for NATOs omstilling. NATO Response Force skal tjene som en hurtig og fleksibel udrykningsstyrke og er samtidig katalysatoren i NATOs transformation. Styrken kan tilpasses den aktuelle operation, er selvforsynende i op til en måned, rummer styrker fra alle værn, er i stand til at reagere hurtigt og kan deployeres globalt. NATO Response Force kan bruges til alle typer af opgaver, både i den bløde – og mere hårde ende af skalaen.

Som katalysator skal den bidrage til at udvikle Alliancens kapaciteter i tæt samarbejde med de styrkebidragende lande. Styrken skal udvikles i pagt med initiativerne i Praque Capabilities Commitment og NATOs styrkeplanlægning. Det danske PCC initiativ, ARK-projektet, kan bruges til støtte for deployering af NATO Response Force.

Udrykningsstyrken kan sammenlignes med et NATO-hold i fodbold. Spillerne roterer ind og ud af holdet fra de nationale ligaer. For at spille på NATO-holdet skal man være god nok. Det sikrer man ved at lade spillerne træne sammen og spille testkampe, inden man kommer på holdet. Selvom man må undvære de bedste spillere i den hjemlige liga i perioder, bliver resultatet i sidste ende, at fodboldspillets kvalitet bliver bedre. De, der har spillet på NATO-holdet, vender hjem med ny kunnen i rygsækken. Det løfter spillet i de hjemlige ligaer til et højere niveau.

Rotationerne til NATO Response Force har været i gang i 2003. Efter 2014, hvor de fleste NATO-styrker trækker sig tilbage fra Afghanistan, kan der komme mere fokus på NATO Response Force, da NATO ikke længere har så mange enheder udsendt i internationale operationer.